Wg przedstawicieli rządu Polska jest zaawansowana w dyskusjach z KE ws. koncepcji przedłużenia funkcjonowania Rynku mocy i w najbliższych dniach będzie komunikowane, jak będą wyglądały te rozwiązania, by zapewnić wystarczalność mocy w systemie w latach 2029, 2030 i później.

Zakładamy, że skoro mowa o latach 2029-30 (a w obecnym kształcie RM jest ustalony do 2030 r.), to negocjacje dotyczą ulgowego traktowania bardziej emisyjnych bloków węglowych, dla których derogacje (odstępstwo od standardowych przepisów) obowiązują tylko do 2028 r.

Gdyby udało się wydłużyć wsparcie dla tych jednostek, byłoby to korzystne zarówno dla samego KSE (bo praktycznie bezinwestycyjnie, lub przy niewielkich nakładach, udałoby się zachować na dłużej stabilność pracy systemu i gwarancje wystarczalności mocy) oraz dla koncernów energetycznych, którym kończą się umowy mocowe (PGE, Enea, Tauron).

Pozytywny wpływ na branżę węglową byłby znikomy, jako że bloki te pracowałyby z coraz mniejszą liczbą godzin (a więc ze spadającym wolumenem produkcji – efekt stopniowego wypierania generacji węglowej przeze OZE), czyli spalanie węgla i tak by malało; może tylko w nieco niższym tempie. Pewną niewiadomą pozostaje zachowanie się Enei (w kontekście miksu paliw wykorzystywanych do produkcji w „zazielenionych” blokach w E. Połaniec, oraz „zazieleniania” wybranych bloków w El. Kozienice), gdyż ewentualne wolniejsze odchodzenie od węgla w produkcji energii w tych jednostkach mogłoby oznaczać mniejszy spadek zamówień na węgiel z Bogdanki.

 

Prezentowany tekst to fragment materiału opublikowanego w Detektywie Giełdowym. 

 

 


Komentarz został sporządzony przez Noble Securities S.A. w siedzibą w Warszawie (00-838), ul. Prosta 67, numer w rejestrze przedsiębiorców KRS: 0000018651 ("NS").

Komentarz jest publikacją handlową i ma charakter informacyjny. Nie stanowi on rekomendacji sporządzanej w ramach usługi doradztwa inwestycyjnego w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi ani rekomendacji w rozumieniu Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów. Komentarz nie został przygotowany zgodnie z wymogami prawnymi zapewniającymi niezależność badań inwestycyjnych oraz nie podlega żadnym zakazom w zakresie rozpowszechniania badań inwestycyjnych.

Komentarz został sporządzony bez uwzględnienia indywidualnej sytuacji oraz potrzeb osoby korzystającej z komentarza, a przy sporządzaniu komentarza NS działał z należytą starannością oraz rzetelnością.

Ostateczna decyzja w zakresie dokonania transakcji na podstawie komentarza należy wyłącznie do osoby, która z niego korzysta. Korzystanie z komentarza odbywa się na własną odpowiedzialność osoby, która z niego korzysta.

Komentarz nie stanowi zapewnienia ani gwarancji NS uniknięcia strat lub osiągnięcia potencjalnych lub spodziewanych rezultatów, w tym zysków lub osiągnięcia innych korzyści z transakcji realizowanych na jego podstawie lub w związku z powstrzymaniem się od wykonania takich transakcji.

Inwestowanie w instrumenty finansowe może wiązać się z dużym ryzykiem inwestycyjnym. Szczegółowe informacje o ryzyku związanym z inwestowaniem dostępne są na: www.noblesecurities.pl w zakładce: Dom maklerski/Rachunek maklerski/Dokumenty.

NS podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. 

Opublikowano: 09.09.2025 11:52
Autor: Michał Sztabler