STANOWISKO NOBLE SECURITIES S.A. W ZWI膭ZKU Z KOMUNIKATEM RZECZNIKA FINANSOWEGO W PRZEDMIOCIE Z艁O呕ENIA POZWU GRUPOWEGO
Konkluzja
W dniu 2 lutego 2024 r. na stronie internetowej Rzecznika Finansowego zosta艂 opublikowany komunikat o z艂o偶eniu przez Rzecznika Finansowego w imieniu by艂ych posiadaczy obligacji Getin Noble Bank S.A. pozwu grupowego przeciwko Noble Securities S.A.
Podkre艣lamy, 偶e na ten moment nie otrzymali艣my pozwu grupowego ani 偶adnego przeds膮dowego wezwania, kt贸re zapowiada艂oby zamiar z艂o偶enia przez Rzecznika Finansowego takiego pozwu. Mo偶emy wi臋c odnie艣膰 si臋 tylko do tre艣ci komunikatu, a wi臋c uzasadnienia decyzji Rzecznika Finansowego i zarzut贸w w niej zawartych, i wobec tego wyja艣niamy, co nast臋puje:
Noble Securities S.A. to dom maklerski z d艂ugoletnim do艣wiadczeniem na rynku kapita艂owym, dzia艂aj膮cy w spos贸b profesjonalny, od lat przywi膮zuj膮cy du偶膮 wag臋 do tego, aby nasi Klienci mieli stworzone optymalne warunki do podejmowania decyzji inwestycyjnych w spos贸b 艣wiadomy.
- Noble Securities S.A. po艣redniczy艂a w dystrybucji obligacji na okaziciela wyemitowanych przez Getin Noble Bank S.A. obecnie w upad艂o艣ci.
- Wszystkie czynno艣ci podejmowane przez Noble Securities S.A. jako firm臋 inwestycyjn膮 i jej agenta w toku sprzeda偶y umorzonych obligacji by艂y zgodne z prawem.
- Zdajemy sobie spraw臋 z trudnej sytuacji, w jakiej znale藕li si臋 posiadacze umorzonych na mocy decyzji Bankowego Funduszu Gwarancyjnego obligacji Getin Noble Banku S.A., niemniej Noble Securities S.A. nie jest podmiotem, kt贸ry za t臋 sytuacj臋 odpowiada. Noble Securities S.A. w 偶aden spos贸b nie uczestniczy艂a w wydaniu tej decyzji ani w doborze obligacji podlegaj膮cych umorzeniu, czy te偶 bazy Klient贸w, kt贸rych to dotkn臋艂o.
- Decyzja z 29 wrze艣nia 2022 r. o przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Banku S.A. i umorzeniu obligacji podporz膮dkowanych Getin Noble Banku S.A. jest autonomiczn膮 decyzj膮 Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, ma charakter przymusowy i jako taka nie by艂a konsultowana z Noble Securities S.A., i Noble Securities S.A. nie mia艂a na ni膮 tak偶e 偶adnego wp艂ywu.
- Przed wydaniem przedmiotowej decyzji obligacje Getin Noble Banku S.A. by艂y obs艂ugiwane przez emitenta terminowo, a w szczeg贸lno艣ci Obligatariusze regularnie otrzymywali 艣wiadczenia przewidziane w warunkach emisji obligacji.
W tym kontek艣cie stanowczo nie zgadzamy si臋 z zarzutami i twierdzeniami przywo艂anymi w komunikacie Rzecznika Finansowego. W zasadzie zgodne z faktami jest tylko to, 偶e Noble Securities S.A. by艂a podmiotem oferuj膮cym obligacje, a Getin Noble Bank S.A. by艂 agentem Noble Securities S.A. - firmy inwestycyjnej.
Argumentacja przywo艂ana przez Rzecznika Finansowego opiera si臋 na subiektywnych i jednostronnych twierdzeniach os贸b dotkni臋tych umorzeniem obligacji przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny i jest ra偶膮co krzywdz膮ca dla Noble Securities S.A., co jest o tyle zaskakuj膮ce, 偶e Noble Securities S.A. wsp贸艂pracowa艂a z Rzecznikiem Finansowym, udzielaj膮c wyczerpuj膮cych wyja艣nie艅 i udost臋pniaj膮c wszystkie 偶膮dane przez Rzecznika Finansowego dokumenty.
Wbrew twierdzeniom i zarzutom Rzecznika Finansowego, sprzeda偶 obligacji Getin Noble Banku S.A., zar贸wno ta prowadzona bezpo艣rednio przez Noble Securities S.A., jak i ta prowadzona za po艣rednictwem Getin Noble Banku S.A. jako Agenta (w plac贸wkach bankowych), przebiega艂a zgodnie z przepisami prawa dotycz膮cymi rynku kapita艂owego oraz ochrony konsument贸w. Fakt ten zosta艂 podkre艣lony m.in. przez Urz膮d Komisji Nadzoru Finansowego w pi艣mie z dnia 5 stycznia 2023 r. skierowanym do Zast臋pcy Dyrektora Zespo艂u Prawa Administracyjnego i Gospodarczego Biura Rzecznika Praw Obywatelskich 1.
Rozwini臋cie
- Wyja艣niamy, 偶e Noble Securities S.A., jako firma inwestycyjna, po艣redniczy艂a w dystrybucji obligacji na okaziciela wyemitowanych przez Getin Noble Bank S.A., obecnie w upad艂o艣ci, serii PP5 i PP6 艣wiadcz膮c us艂ug臋 maklersk膮 oferowania instrument贸w finansowych wy艂膮cznie na rzecz Getin Noble Bank S.A. Ju偶 w tym miejscu podkre艣lenia wymaga, i偶 w stanie prawnym obowi膮zuj膮cym przed dniem 21 kwietnia 2018 r. przyjmowanie zapis贸w na instrumenty finansowe (w tym obligacje) nie stanowi艂o 艣wiadczenia us艂ugi maklerskiej na rzecz inwestor贸w sk艂adaj膮cych zapisy. Tym samym w powy偶szym okresie nasz dom maklerski nie 艣wiadczy艂 na rzecz inwestor贸w, nabywaj膮cych m.in. obligacje Getin Noble Banku S.A. w ofercie pierwotnej, us艂ugi maklerskiej, a co za tym idzie mia艂 znacznie bardziej zaw臋偶one obowi膮zki w stosunku do takich os贸b. Mimo tego w ramach procesu oferowania r贸偶nych obligacji, w tym obligacji Getin Noble Banku S.A., Noble Securities S.A. wdro偶y艂a dodatkowe, niewymagane prawem, procesy maj膮ce na celu podniesienie 艣wiadomo艣ci Inwestor贸w, a tak偶e zwr贸cenie ich uwagi na fakt wyst臋powania ryzyka inwestycyjnego przy nabywaniu takich instrument贸w finansowych (np. ocena odpowiednio艣ci instrumentu finansowego w postaci obligacji - badanie ankiet膮 MiFID, informowanie o wyniku tej oceny, udost臋pnianie Inwestorom dodatkowego dokumentu informuj膮cego o charakterze obligacji i ryzkach zwi膮zanych z inwestowaniem w obligacje). Dostaj膮c te dokumenty do zapoznania si臋, Inwestor uzyskiwa艂 mo偶liwo艣膰 pog艂臋bienia swojej wiedzy o inwestycji oraz zastanowienia si臋 nad tym, czy jest zdecydowany zainwestowa膰 swoje 艣rodki w obligacje.
- Umorzone obligacje Getin Noble Banku S.A. by艂y sprzedawane w ramach tzw. oferty publicznej w latach 2015-2017, ka偶dorazowo na podstawie prospekt贸w emisyjnych zatwierdzonych przez Komisj臋 Nadzoru Finansowego. W ramach takiej oferty publicznej w zasadzie ka偶dy m贸g艂 z艂o偶y膰 zapis na oferowany instrument finansowy pod warunkiem, 偶e dysponowa艂 艣rodkami pieni臋偶nymi pozwalaj膮cymi na op艂acenie zapisu. St膮d osoba zainteresowana zapisem na obligacje oferowane w ramach oferty publicznej nie musia艂a spe艂nia膰 偶adnych dodatkowych kryteri贸w zwi膮zanych z jej wykszta艂ceniem, wiekiem, wiedz膮 o inwestowaniu, wysoko艣ci膮 dochod贸w, do艣wiadczeniem inwestycyjnym, itd. Przepisy prawa nie przewidywa艂y 偶adnych tego rodzaju kryteri贸w i obostrze艅 ograniczaj膮cych kr膮g os贸b, do kt贸rych skierowana jest oferta publiczna obligacji 鈥 i kt贸rym mo偶na tak膮 ofert臋 przedstawi膰, a w szczeg贸lno艣ci nie zawiera艂y ogranicze艅 co do nabywania obligacji, w tym podporz膮dkowanych, przez klient贸w detalicznych.
- Sprzeda偶 obligacji Getin Noble Banku S.A. by艂a tak zorganizowana i przeprowadzona, aby zagwarantowa膰 ka偶dej osobie sk艂adaj膮cej zapis mo偶liwo艣膰 zapoznania si臋 z ryzykami zwi膮zanymi z nabyciem obligacji. Inwestorzy byli informowani o charakterze nabywanego instrumentu finansowego, a tak偶e byli informowani o ryzykach zwi膮zanych z obligacjami. Potwierdza to dokumentacja przedkontraktowa zwi膮zana z transakcj膮 nabycia obligacji, jak r贸wnie偶 fakt, 偶e przed wydaniem decyzji przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny o umorzeniu obligacji Getin Noble Banku S.A. do Noble Securities S.A. jako podmiotu oferuj膮cego obligacje wp艂yn臋艂a niewielka (w艂a艣ciwie pomijalna) liczba uwag i reklamacji, w wi臋kszo艣ci dotycz膮cych obs艂ugi potransakcyjnej, np. braku otrzymania potwierdzenia nabycia obligacji. Jak ju偶 wy偶ej wskazano 鈥 w interesie os贸b zainteresowanych zapisem na obligacje Noble Securities S.A. przygotowa艂 dodatkowy dokument, niewymagany przepisami prawa, kt贸ry w spos贸b syntetyczny ujmowa艂 ryzyka zwi膮zane z inwestowaniem w obligacje. Na sporz膮dzonym w przyst臋pnej formie arkuszu zebrane zosta艂y wszystkie podstawowe informacje o ryzkach zwi膮zanych z nabyciem obligacji. Ka偶dy nabywca obligacji, je艣li tylko chcia艂, m贸g艂 w 艂atwy spos贸b zapozna膰 si臋 z informacj膮 o mo偶liwych ryzykach takiej inwestycji. Informacje o ryzyku pojawia艂y si臋 wielokrotnie w r贸偶nych dokumentach, w tym w o艣wiadczeniach, kt贸re otrzymywali do zapoznania si臋 i podpisywali Obligatariusze, cho膰by na formularzu zapisu na obligacje.
- Ponadto, Noble Securities S.A. z w艂asnej inicjatywy wprowadzi艂a tak偶e ochron臋 os贸b o potencjalnie mniejszym poziomie akceptacji ryzyka z uwagi na ich wiek (tj. osoby w wieku senioralnym). Osoby takie, bez wzgl臋du, czy by艂y obs艂ugiwane przez Noble Securities S.A., czy przez jej Agenta, by艂y dodatkowo informowanie o ryzkach zwi膮zanych z nabyciem obligacji.
- Jednym z rodzaj贸w ryzyka inwestycyjnego zwi膮zanym z nabyciem obligacji by艂o ryzyko ich umorzenia na skutek wszcz臋cia przymusowej restrukturyzacji emitenta. Noble Securities S.A. wyja艣nia, 偶e instytucja przymusowej restrukturyzacji zosta艂a wprowadzona do polskiego porz膮dku prawnego w 2016 r., a wi臋c ju偶 w trakcie emisji obligacji Getin Noble Banku S.A. Ryzyko zwi膮zane z przepisami o przymusowej restrukturyzacji by艂o wskazywane w dokumentacji ofertowej 鈥 stosownie do post臋pu prac legislacyjnych.聽
- Wbrew twierdzeniom Rzecznika Finansowego nabywcy obligacji byli informowani o podporz膮dkowaniu obligacji. Taki charakter obligacji wynika艂 wprost z dokument贸w zwi膮zanych z ich nabyciem, w tym m.in. z formularza zapisu oraz z tre艣ci ka偶dego prospektu emisyjnego.聽
- Pragniemy podkre艣li膰, 偶e sprzeda偶 obligacji Getin Noble Banku S.A. by艂a prowadzona w ten spos贸b, 偶e Inwestor zawsze mia艂 czas na zapoznanie si臋 z dokumentami zwi膮zanymi z transakcj膮, kt贸re by艂y sporz膮dzone w spos贸b przejrzysty i jasny, a sprzeda偶y obligacji dokonywali przeszkoleni pracownicy, posiadaj膮cy umocowanie do dzia艂ania w tym zakresie i co istotne 鈥 dysponuj膮cy czasem dla swoich Klient贸w. To od Klienta zale偶a艂o ile czasu potrzebuje on na zapoznanie si臋 z dokumentami i podj臋cie decyzji inwestycyjnej. Jedynym ograniczeniem by艂 zakre艣lony w dokumentacji ofertowej przez emitenta czas obowi膮zywania oferty danej serii obligacji. Oferty danej serii obligacji Getin Noble Banku S.A. by艂y realizowane periodycznie i trwa艂y zazwyczaj ok. 2 tygodni. Przy czym Inwestorzy mogli op艂aci膰 sk艂adane w trakcie trwania oferty zapisy a偶 do ostatniego dnia danej oferty. Zar贸wno cena obligacji, jak i stopa redukcji, by艂y niezale偶ne od dnia z艂o偶enia zapisu lub dokonania wp艂aty.聽
- Dalej 鈥 pomimo braku takiego prawnego obowi膮zku w 艣wietle przepis贸w obowi膮zuj膮cych w latach 2015-2017 鈥 w ramach sprzeda偶y obligacji Getin Noble Bank S.A. by艂a sprawdzana tzw. odpowiednio艣膰 (adekwatno艣膰) obligacji dla Inwestora. Wdro偶ona przez Noble Securities S.A. procedura przyj臋cia zapisu nie ogranicza艂a si臋 bowiem do samego poinformowania Inwestora o obowi膮zku zapoznania si臋 w艂a艣ciwym prospektem emisyjnym i podpisania formularza zapisu 鈥 cho膰 tak mog艂aby wygl膮da膰 w 艣wietle 贸wcze艣nie obowi膮zuj膮cych przepis贸w prawa.
- Zarzuty Rzecznika Finansowego zwi膮zane ze sposobem przeprowadzania tzw. ankiet MiFID opieraj膮 si臋 na braku 艣wiadomo艣ci Rzecznika, 偶e standardem obs艂ugi Klienta rynku finansowego jest to, 偶e jego obs艂uga odbywa si臋 przy u偶yciu system贸w informatycznych i komputer贸w pracownik贸w obs艂uguj膮cych Klienta. Taki spos贸b zak艂ada, 偶e pracownik uzupe艂niania dokumenty elektronicznie w oparciu o wywiad i informacje otrzymywane na bie偶膮co od Klienta. Klientowi udost臋pniany jest dokument zawieraj膮cy podane przez niego informacje celem zweryfikowania przez Klienta zgodno艣ci danych zawartych w wydrukowanym dokumencie 鈥 przed jego podpisaniem. Analogiczne rozwi膮zania stosowane s膮 nie tylko w domach maklerskich, bankach i innych instytucjach finansowych, ale r贸wnie偶 w wielu urz臋dach, czy te偶 innych organizacjach wymagaj膮cych z艂o偶enia o艣wiadcze艅 (np. szpitale, szko艂y, etc.).聽
- Trudno nam oceni膰, na czym Rzecznik Finansowy opiera swoje twierdzenie jakoby w tzw. ankietach MiFID znajdowa艂y si臋: nieprawid艂owo艣ci, odpowiedzi niezgodne z prawd膮. Niezaprzeczalnym faktem jest, 偶e ww. ankieta stanowi o艣wiadczenie Inwestora w zakresie jego wiedzy i do艣wiadczenia. W ankietach MiFID ka偶dy z Inwestor贸w sk艂ada艂 o艣wiadczenia, 偶e dane podawane na potrzeby jej wype艂nienia s膮 rzetelne i zgodne z prawd膮. Noble Securities S.A. nie mia艂a wi臋c 偶adnych podstaw, aby kwestionowa膰 prawdziwo艣膰 odpowiedzi udzielonych w tych ankietach, tym bardziej, 偶e stosowa艂a je wy艂膮cznie z w艂asnej inicjatywy (贸wczesne przepisy prawa tego nie wymaga艂y). Jaki sens mia艂oby fa艂szowanie ankiet MiFID, w sytuacji, gdy przepisy prawa nie wymaga艂y wype艂nienia tego typu dokumentu przy przyjmowaniu zapis贸w na obligacje? Jednocze艣nie, je偶eli Rzecznik Finansowy twierdzi dzisiaj, 偶e informacje zawarte w ankiecie MiFID s膮 nieprawid艂owe, niezgodne z prawd膮, oznacza艂oby to tylko tyle, 偶e Inwestor z艂o偶y艂 domowi maklerskiemu fa艂szywe o艣wiadczenie.聽
- Dodatkowo, raz jeszcze wskaza膰 nale偶y, 偶e Rzecznik Finansowy niezasadnie wychodzi z za艂o偶enia, 偶e na Noble Securities S.A. spoczywa艂 obowi膮zek przeprowadzenia oceny odpowiednio艣ci dla os贸b zapisuj膮cych si臋 na obligacje korporacyjne, mimo 偶e w rzeczywisto艣ci taki wym贸g nie wynika艂 z przepis贸w prawa.聽
- Obligacje Getin Noble Banku S.A. by艂y oferowane w latach 2015-2017, a zatem dokonuj膮c oceny prawid艂owo艣ci czynno艣ci zwi膮zanych z ich oferowaniem nale偶y uwzgl臋dni膰 stan prawny obowi膮zuj膮cy w tamtym czasie, wyznaczony przez Dyrektyw臋 MIFID I 鈥 przed wej艣ciem w 偶ycie tzw. Dyrektywy MIFID II, i zwi膮zanych z jej implementacj膮 zmian w polskim porz膮dku prawnym w zakresie regulacji obowi膮zuj膮cych na rynku kapita艂owym. Zmiana przepis贸w zwi膮zana z wej艣ciem w 偶ycie Dyrektywy MIFID II mia艂a miejsce w 2018 r. (dok艂adnie Dyrektywa MIFID I zosta艂a uchylona przez tzw. Dyrektyw臋 MIFID II z dniem 3 stycznia 2018 r.), czyli ju偶 po zako艅czeniu oferowania wszystkich serii obligacji Getin Noble Bank S.A. (przyjmowanie zapis贸w na ostatni膮 seri臋 obligacji tj. seri臋 PP6-XI zako艅czy艂o si臋 w dniu 4 pa藕dziernika 2017 r.). W zwi膮zku z wej艣ciem w 偶ycie Dyrektywy MIFID II zmienione zosta艂y tak偶e polskie przepisy.聽
- Wynikaj膮cy z przepis贸w prawa model oferowania instrument贸w finansowych obowi膮zuj膮cy w latach 2015-2017 zak艂ada艂, 偶e firma inwestycyjna (oferuj膮cy) mia艂a obowi膮zek poinformowania inwestora o miejscu udost臋pnienia prospektu emisyjnego oraz przyj臋cia zapisu. Dom maklerski udost臋pnia艂 prospekt emisyjny 鈥 zgodnie z przepisami prawa i obowi膮zuj膮c膮 praktyk膮 rynkow膮 鈥 w formie elektronicznej na stronach internetowych emitenta i oferuj膮cego oraz na 偶yczenie inwestora w formie papierowej. Pozosta艂e dzia艂ania podejmowane przez Noble Securities S.A. (ocena odpowiednio艣ci us艂ug maklerskich i instrument贸w finansowych, przekazanie dodatkowego dokumentu zawieraj膮cego informacje o obligacjach jako rodzaju instrumentu finansowego, z kt贸rym wi膮偶e si臋 ryzyko inwestycyjne) 鈥 stanowi艂y czynno艣ci dodatkowe (do kt贸rych podejmowania dom maklerski nie by艂 zobowi膮zany przez prawo), wykraczaj膮ce na korzy艣膰 Inwestora ponad standard regulacyjny i praktyk臋 rynkow膮. Dokumenty te w prosty i przyst臋pny spos贸b, zwraca艂y ka偶demu Inwestorowi uwag臋 na wyst臋powanie ryzyka inwestycyjnego.
- W 偶adnym z dokument贸w zwi膮zanych ze sprzeda偶膮 obligacji Getin Noble Banku S.A. ani w procesie sprzeda偶y nie by艂y one przedstawiane jako: stabilne, bezpieczne, trwa艂e, jako gwarantowany produkt bankowy oraz jako alternatywa wobec lokaty z lepszym oprocentowaniem. Przy czym trzeba wyja艣ni膰, 偶e w latach 2015-2017 obligacje by艂y znacznie lepiej oprocentowane ni偶 lokaty bankowe i posiadacze obligacji podporz膮dkowanych Getin Noble Banku S.A. otrzymywali kilkukrotnie wy偶sze przychody z tytu艂u odsetek ni偶 w przypadku ulokowania tych 艣rodk贸w na lokacie terminowej. Popularno艣膰 obligacji Getin Noble Banku S.A. m.in. w latach 2015-2017 wynika艂a z uwarunkowa艅 makroekonomicznych. Od marca 2015 r. (w艂a艣ciwie do ko艅ca 2021 r.) stopy procentowe Narodowego Banku Polskiego utrzymywane by艂y na historycznie najni偶szym poziomie, co przek艂ada艂o si臋 na rekordowo niskie oprocentowanie lokat bankowych, czy innych depozyt贸w.
- Czynno艣ci weryfikacyjne i wyja艣niaj膮ce podj臋te przez Noble Securities S.A. 鈥 po nap艂ywie reklamacji Klient贸w po og艂oszeniu decyzji Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z 29 wrze艣nia 2022 r. w przedmiocie m.in. umorzenia obligacji, nie wykaza艂y aby pracownicy Agenta podejmowali czynno艣ci kt贸re polega艂y na zach臋caniu, rekomendowaniu i doradzaniu, a tym samym na nak艂anianiu klient贸w do zakupu. Pracownicy Agenta informowali o mo偶liwo艣ci nabycia obligacji i to Inwestor podejmowa艂 decyzj臋 czy ulokowa膰 艣rodki w obligacje.聽
W tych okoliczno艣ciach 鈥 zdaniem Noble Securities S.A. 鈥 decyzja Rzecznika Finansowego o wytoczeniu pow贸dztwa w post臋powaniu grupowym na rzecz nabywc贸w obligacji jest ca艂kowicie nieuprawniona i niezasadna. Wobec braku dor臋czenia pozwu Noble Securities S.A. nie mo偶e w szerszym zakresie odnie艣膰 si臋 do jego podstaw, w tym podstaw dopuszczalno艣ci rozpoznania sprawy w post臋powaniu grupowym, co do kt贸rych Rzecznik Finansowy w og贸le si臋 nie wypowiada, a kt贸re zdaniem Noble Securities S.A. s膮 daleko w膮tpliwie.
Ze wzgl臋du na wszcz臋te post臋powanie i ochron臋 interesu Noble Securities S.A. wszelkich komentarzy dla medi贸w w tym zakresie r贸wnie偶 udziela膰 b臋dzie kancelaria Kubas Kos Ga艂kowski 鈥 Adwokaci sp. k.
聽